2011. április 15., péntek

Az Aranysisakos Férfi

Az utóbbi hónapokban kevesebb időt szenteltem a saját - tengeres - témájú képeknek. Vannak ugyan félbehagyott képeim, és sok további ötletem is, de szükségét éreztem egy kis "építkezésnek" Régebben a másolást unalmasnak és céltalannak tartottam, de az utóbbi időben megváltozott ezzel kapcsolatban a véleményem. Mindez azzal az ötlettel kezdődött, hogy megfessem Leonardo: Hölgy hermelinnel című képének a feldolgozását, (Hölgy vidrával). A kép festésekor - ami a másolt részt illeti - szembesültem több, eddig nem tapasztalt problémával, melyek megoldása kihívást jelentett, és érdekessé tette a munkát. Ezen felbuzdulva hozzáfogtam Vermeer egyik legismertebb remekművének, a "Leány gyöngy fülbevalóval" címűnek a másolásához. Technikailag nem tűnt túl nehéz képnek - gondoltam én -, egy egyszerű portré, különösebb macerás részletgazdagság nélkül... Hát tévedtem. Korábban nem is gondoltam, hogy egy portré hangulatán egy-egy apró vonás is mennyit tud változtatni. Igyekeztem a tőlem telhető precizitással dolgozni, és bár nem vászonra festettem, hanem rétegelt falemezre, eredeti méretben készült a repro. A legnagyobb gondot az okozta, hogy ahány könyvemben vagy interneten talált fotón szerepel a kép, mindegyiken más az uralkodó szín. Megnéztem hát a legközelebbi eredeti Vermeer-festményt (Bécsben, a Műterem című képet) és az alapján kiválasztottam a könyvet, melyben a leginkább színhű repro-fotó található, és ugyanezen könyvből vettem a mintát a leányhoz is. Sajnos erről nem készítettem fotókat a különböző munkafázisokban, ezért a következő másolathoz már úgy fogtam hozzá, hogy megörökítem az egyes lépéseit.
Ez Rembrandt : Aranysisakos Férfi című portréja lett, mely régi kedvencem. Sajnos eredetiben ezt a képet sem láttam, ezért kénytelen voltam a saját fejem után menni. Szintén nehéz volt "belőni" a mintát, kontraszt és színezet terén rengeteg különböző beállítású fotót találtam. Szintén lemezre készült a kép, kissé az eredeti méret alatt. A munkáról készült néhány -technikai lehetőségeim híján- nem túl jó minőségű fotó, melyeket az alábbi rövid videóban vágtam össze. Mindhárom képből rengeteget tanultam, és remélem, hogy az újabb festményeimen ez meg fog majd mutatkozni. Egyébként a festményeket repedezett-felületű lakkozással antikoltam, mely "korhűbb" hangulatot ad nekik.
Jelenleg egy újabb kép másolásába kezdtem, szintén a XVI. századi Holland festészet remekei közül, de már készülnek - és folytatódnak - a tengeres képek is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése